En doft av framgång!

Relaxed teen smelling coffee in winter at home

Blunda och tänk på doften av gran och nejlika. Mer jul än så kan det inte bli. Vi människor påverkas starkt av lukt­sinnet, men hur vi reagerar beror på vad vi varit med om tidigare. Helt säkert är att doft skapar känslor, och det går att använda för att lyfta ett event och göra upplevelsen starkare. 

Tänk på mäklarnas uppmaningar att baka bullar innan visningen av en lägenhet, så att väldoften av kanel sprids. De allra flesta av oss slungas direkt tillbaka till barndomen och positiva minnen framför ugnen och nybakade kanelbullar. Positiva minnen som gör att lägenheten genast känns mer mysig och hemtrevlig, eftersom vi kopplar ihop den med positiva minnen. Och vi är cirka hundra gånger mer benägna att minnas något vi doftar än något vi hör eller ser. Det finns alltså all anledning att fundera över hur ditt event ska dofta.

 Luktsinnet är vårt absolut starkaste sinne, och doft styr ditt humör utan att du vet om det. Precis på samma sätt som en viss sång kan få dig att bli väldigt glad så kan en doft få dig att känna välbehag. Dessutom så finns det inget “mentalt filter” för dofter utan det drabbar mottagaren rakt av, på gott och ont säger Tommy på Anzelius Information AB. 

– Lukten är det sinne som är närmast kopplat med både våra känslor och minnen. Det gör att dofter kan ge starka upplevelser men också uppfattas på olika sätt av olika personer. Det finns studier som visar att doft kan öka produktiviteten och förbättra vår kreativa problemlösningsförmåga eller göra oss lugna och avslappnade. Det går alltså att använda luktsinnet för att påverka humör och beteende, men det gäller att komma ihåg att samma lukt kan ge olika reaktion hos olika människor beroende på tidigare erfarenhet.

Dofter på event är en viktig del

Använd friska dofter till sommarevent och kryddiga toner till jul. Dofter skapar känslor och kan lyfta t ex ditt event till en ny nivå.

På ett event vill vi naturligtvis designa miljön så att vi påverkar besökarna på så många olika positiva sätt som möjligt. Forskningen visar att dofter är bäst när de inte är för starka, helst ska vi inte känna av dem utan bara ha dem där diskret i bakgrunden. Börjar besökarna kommentera doften är den för stark.

Avslappnande eller energifyllt – här är några av egenskaperna, och det finns experter

Dofter som har en avslappnande inverkan på oss är exempelvis hyacint, vanilj och ylang-ylang, och till dofter som höjer energinivån hör grapefrukt, eukalyptus och pepparmint. Vi verkar också reagera särskilt positivt på dofter som vi förknippar med renhet, alltså de dofter som används i rengöringsprodukter i vår kultur. Är man rädd för att en viss doft kan framkalla allergier, finns det ofta syntetiska alternativ som inte är allergiframkallande.

Eftersom dofter är så starkt förknippade med minnen finns det också en poäng i att använda samma väldoft vid återkommande event. Det förstärker den positiva upplevelsen från första gången. Nästa gång vi upplever samma doft, jämför hjärnan den med.

Dofter i konferensrum

På samma sätt som ovan, och med hjälp av små enkla “doftsändare” så kan ni enkelt även styra känslan i ett konferensrum, förstås beroende på vad för tyåå av möte ni ska ha. Även här är det viktigt; INTE FÖR STARKT.

En egen doft – eller en doft på er produkt?

Naturligtvis kan ni göra en förstärkning av denna signal, på samma sätt som Hemglass har en signaturmelodi så kan ni ha en signaturdoft. Då kan man upprepa den på flera platser och därmed skapa en igenkänning på ett väldigt subtilt sätt.

Anzelius Information AB

Tommy är en erfaren Art Director och Creative Director, och med mer än trettio års arbetserfarenhet hjälper han kunder både med analoga och digitala kanaler. Projekten handlar i grunden om visuella identiteter / branding och tar sig alla de olika utryck som kan tänkas skapa just den bild av varumärket som ska kommuniceras till mottagaren/kunden.
Stolt producent till varumärken som: AXE, Dove, Knorr, Kinder, Nutella, Ferrero Rocher, Göteborgskex, OLW, Hallbyggarna Jonsereds (NSS), Greencarrier, Norrköping Horse Show, SOS Alarm, Hasselblad, Mantorps Hästsportarena och andra.